معز الاولیاء

" امام قبل از آنکه «ما میتوانیم» را به مردم ایران تلقین کند و تعلیم دهد، «ما میتوانیم» را در وجود خود زنده کرد؛ اعتقاد خود را به توانائى شخصیتى خود، به معناى حقیقى کلمه، به مظهر بروز و ظهور رساند."
----------------
خیلی ها دنبال این هستند که " ما ن توانیم "
و تا زمانی که معتقد به " ما ن میتوانیم!" باشیم " ن میتوانیم"
.
.
.
.
" ما میتوانیم " باید در من و تو جان بگیرد ! بزرگ شود! و بشود ما توانستیم... .
-----------------
برای اثبات همین شعار حداقل برای خودم این جا هستم ...

معزالاولیا (عزیز کننده دوستان خدا)
برای این که یادم نرود عزیز بودنمان وابسته است به دوست بودنمان با خدا ...
----------------
پوسترهای ما می توانیم با ا جازه از طراح در این وبلاگ قرار داده میشود .
----------------
سخنان تصویری از mamitavanim.blog.ir

کلیپ های صوتی ساخته شده توسط :mamitavanim.blog.ir
----------------
برای دیدن بهتر تصاویرو مطالب ازمرورگر firefox استفاده کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۷ - م.ب
    تشکر
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۷ - م.ب
    تشکر
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۷ - م.ب
    تشکر
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۶ - م.ب
    تشکر
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۶ - م.ب
    تشکر
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۴ - م.ب
    تشکر
  • ۲۲ اسفند ۹۷، ۱۱:۳۳ - م.ب
    تشکر

امکان تشخیص سرطان خون در مراحل اولیه

يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷ ب.ظ

 

سلام

یک کپی پست واقعی

به علت علمی بودن مطلب و شاید برای راحتی خودم :) دخل و تصرف را جایز ندونستم .

 

امکان تشخیص سرطان خون در مراحل اولیه بیماری در کشور فراهم شد

محققان کشور با استفاده از نانو ذرات طلا بیوسنسور DNA را عرضه کردند که قادر به تشخیص سرطان خون در مدت کمتر از 20 دقیقه در مراحل اولیه بیماری است.


 

 

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، سرطان خون یا لوسمی یا لوکمیا بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است. این بیماری در اثر تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود.

در بیماری لوکمی یا همان سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیر عادی مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلول‌ها با سلول‌های خون نرمال و عادی متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. درنتیجه تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند.

سلول‌های لوکمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود از جمله گویچه های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند، و پلاکت‌های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر می‌گذارند.

این بیماری باعث افزایش گلبول‌های سفید خون در مغز استخوان می‌شود. سلول‌های سرطانی از مغز استخوان به خون راه یافته و غدد لنفاوی و دیگر ارگان‌ها نظیر جگر و طحال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین سرطان مزمن خون باعث اضمحلال مغز استخوان شده و میزان ایمنی بدن را به شدت کاهش می‌دهد.

تحقیقات اخیر متخصصان ژنتیک نشان می‌دهد که جهش ژنی یکی از عوامل مهم سرطان مزمن خون است و از آنجایی که سنسورهای DNA دارای انتخابگری و حساسیت بالا در تشخیص کیفی و کمی گونه‌های هدف هستند، ارائه روش‌های انتخابی بر پایه تشخیص DNA در تحقیقات علوم زیستی و تشخیص بیماری‌های ژنتیکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این راستا محققان کشور موفق به طراحی و ساخت بیوسنسور DNA سرطان خون بر پایه نانوذرات اصلاح شده طلا شدند که می‌تـواند در کمتر از 20 دقیقه بر اساس توالی خاص ژن عامل سرطان خون این بیماری را شناسایی کند.

در این بیوسنسور، تک رشته‌ای از DNA عامل بیماری سرطان مزمن خون را جدا کرده و بر روی سطح نانو ذرات طلا به عنوان بستر قرار دادیم که این تک رشته DNA به سرعت می‌تواند زوج خود را در نمونه‌ خون بیماران تشخیص دهد.

از آنجایی که DNA همیشه دو رشته‌ای است، هنگامی که بتوان DNA گونه مورد شناسایی را به صورت تک رشته‌ای از یکدیگر جدا کرد، در واقع یک سنسور حساس تشخیصی ساخته شده است؛ چرا که انتخابگری و حساسیت بسیار بالایی در تک رشته‌ای جدا شده وجود دارد که فقط نسبت به رشته‌ جدا شده‌ خود حساسیت نشان داده وتنها با آن ممزوج می‌شود.

تک رشته‌ای DNA سرطان مزمن خون که بر بستر نانوذرات طلا قرار داده شده به محض برخورد با رشته‌ مشابه خود که در نمونه آزمایشی بیماران وجود دارد تغییر رفتار می‌دهد. بیوسنسور طراحی شده دارای بستری بر پایه نانو ذرات طلا است که حاوی DNA تک رشته‌ای عامل بیماری سرطان مزمن خون است و از آنجا که هیچ رشته‌ای از DNA همانند اثر انگشت به یکدیگر شباهت ندارند هیچ گونه خطایی در تشخیص تک رشته‌ای عامل سرطان مزمن خون در نمونه‌های آزمایشی بیماران وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر ژن‌های عامل بیماری سرطان خون غالبا در اثر جهش به وجود می‌آیند و آلودگی هوا، ترس، نگرانی و استرس می‌تواند در بدن جهش ژنی ایجاد کرده و سبب ابتلا به بیماری جدیدی مانند سرطان مزمن خون شود این در حالی است که یکی از ویژگی‌های این سنسور توانایی تشخیص و شناسایی بیماری در مراحل اولیه‌ای است که این جهش ژنی ایجاد شده و غلظت آن در حدی نیست که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی توانایی تشخیص آن را داشته باشند.

‌برخلاف دیگر روش‌های تشخیص بیماری در این روش هیچ گونه عملیات خاصی بر روی خون صورت نمی‌گیرد از این رو با بیوسنسور DNA می‌توان در مدت حدود 20 دقیقه، وجود و یا عدم وجود سرطان مزمن خون در بیماران را تشخیص داد.

  • معزالاولیاء

نظرات (۱)

  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • :)


    ان شالله هیچ مسلمونی مریض نشه 
    مریضا هم شفا پیدا کنن

    موفقیت ایران و ایرانی هروز بیشتر بشه!
    :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی